Sjælland og øerne melder sig på banen i kampen om de attraktive tyske turister. Nyt projekt skal finde ind til kernen af, hvad de tyske turister efterspørger i disse år, så landsdelen er toptunet og klar til at tage imod de mange rejseglade naboer, som forventes at krydse grænsen til Danmark, når Femern-forbindelsen åbner.

Tyskerne er friluftsglade, sparsommelige og elsker det stille sommerhusliv. Eller stemmer det nu også? Hvor godt kender vi egentlig den moderne tyske turist?

Det skal et nyt, storstilet projekt kortlægge. ”Strategic Marketing Alliance – Zealand” (SMA-Z) er det døbt, og det er første gang nogensinde, at samtlige destinationsselskaber på Sjælland og øerne uden for hovedstaden går sammen i fælles front (Visit Lolland-Falster, Destination Sjælland, VisitFjordlandet, VisitNordsjælland og Visit Sydsjælland & Møn).

Det er der flere helt åbenlyse fordele ved. Blandt andet at de forskellige destinationer med fælles indsats og midler kan komme længere sammen end hver for sig, og at en fælles kernefortælling vil styrke Sjælland og øernes position i kampen om de attraktive tyske turister. For én ting er sikkert: Turisterne tager ikke notits af kommunegrænser. Udover de fem destinationsselskaber er Erhvervshus Sjælland, VisitDenmark og Dansk Kyst- og Naturturisme ligeledes en del af projektet.

Ifølge projektdeltagerne er det helt afgørende at komme i arbejdstøjet nu, inden Femern Bælt-forbindelsen står klar i 2029, hvor antallet af især tyske gæster, der krydser grænsen til Danmark, forventes at eksplodere. Allerede i 2030 estimeres det, at regionen vil have 500.000 flere tyske overnatninger. Det er en stigning på 52 procent sammenlignet med 2019.

Projektet har et budget på lige over 15 millioner kroner og løber fra sensommeren 2023 og tre år frem. Den nyfundne viden om de tyske turister skal blandet andet bruges til at målrette markedsføring og udvikle de turismeprodukter, som tyskerne efterspørger. Danmarks Erhvervsfremmebestyrelse støtter projektet med i alt 7,8 millioner kroner, mens de resterende millioner finansieres af projektdeltagerne.

Ifølge Morten Jensen, der er direktør i Destination Sjælland, ligger der guld gemt i at forstå tyskerne bedre. I dag står Sjælland og øerne nemlig kun for 5-10 procent af den samlede tyske turismeomsætning i Danmark.

– Lige nu står vi i startboksen og stamper for at komme i gang og tage imod endnu flere tyske gæster, når Femern-forbindelsen står færdig. Inden da skal vi have styr på, hvilke produkter, oplevelser og den fælles markedsføring, der matcher den moderne tyske turist – ligesom overnatningskapacitet og sproget også kommer i fokus, fastslår direktøren.

Projektet er blevet til med inspiration fra den jyske vestkyst, hvor man i mange år har arbejdet målrettet med at tiltrække tyskere på tværs af kommuner og destinationer. Hver en sten skal vendes, og en række virksomhedsbesøg med konkrete udviklingsinitiativer for øje skal sikre, at turisterhvervet på Sjælland og øerne bliver gearet til det tyske rykind.

Det indebærer helt lavpraktisk, at menukort og hjemmesider skal oversættes til tysk, at servicemedarbejdere skal kunne kommunikere med vores tyske naboer på deres modersmål, og at overnatning og oplevelsestilbud har den kvalitet, tyskerne hungrer efter. Derudover er der store ambitioner om at skærpe turisterhvervets bæredygtighedsprofil øst for Storebælt. Både når det kommer til transport, overnatning og alt derimellem.

Selvom SMA-Z projektet særligt kredser om de tyske turister, så forventer Morten Jensen, at andre mellem- og sydeuropæiske nationer også vil få øjnene op for Sjælland og øerne, når den nye Femern Bælt-forbindelse står færdig.

– Jeg er slet ikke i tvivl om, at Femern-forbindelsen vil åbne vores destination og resten af Sjælland for et endnu større europæisk marked, pointerer direktøren i Destination Sjælland.

Kort om SMA-Z

Hvem står bag SMA-Z?

Visit Lolland-Falster
Destination Sjælland
VisitFjordlandet
VisitNordsjælland
Visit Sydsjælland & Møn
Erhvervshus Sjælland
VisitDenmark
Dansk Kyst- og Naturturisme

Hvor kommer midlerne til projektet fra?

Danmarks Erhvervsfremmebestyrelse støtter Strategic Marketing Alliance – Zealand med 7,8 millioner kroner. Projektdeltagerne finansierer den anden halvdel, således at projektet i alt har et budget på 15 millioner kroner.

Kontaktoplysninger

For yderligere informationer og kommentarer kontakt direktør i Destination Sjælland Morten Jensen på tlf. 61 27 60 97

HOLD DIG OPDATERET MED VORES NYHEDSBREV
Dette felt er påkrævet