Årets Græskarfestival i Skælskør blev en solid succes med anslået 5.000 besøgende i løbet af festivaldagene. Det betyder, at arrangørerne kan glæde sig over en fordobling i antallet af gæster i forhold til 2021, der var festivalens første år.

– Vi kunne fornemme, at der var væsentligt flere. Vi havde mange hundrede besøgende hver dag og kunne mærke, at hele byen summede af liv, fortæller Mette Kimer, der er formand for Græskarfestival.
I år har Destination Sjælland været med på sidelinjen for at understøtte en af Skælskør og Slagelse Kommunes nyeste festivaler.
– Vi har blandt andet hjulpet med annoncering på sociale medier, dataindsamling, pr-arbejde og generel sparring, forklarer Morten Jensen, der er direktør i Destination Sjælland.

Profil bliver skarpere med data

Under festivalen sørgede Destination Sjælland for, at der blev lavet en gæsteundersøgelse, som kan gøre arrangørerne klogere på, hvem gæsterne er.
Undersøgelsen viste for eksempel, at 80 procent af de besøgende har børn under 10 år med, 84 procent kommer direkte fra egen bopæl for at deltage og 66 procent af gæsterne er ikke fra lokalområdet.
– Det viser, at Græskarfestival allerede i år to er et brand, der er stærkt nok til at tiltrække besøgende, fastslår direktøren på baggrund af den indsamlede data og glæder sig samtidig over festivalsuccesen.
– Det understøtter vores ambition, der skal gøre Destination Sjælland til et spændende sted for familier i efterårsferien.
Den indsamlede data og viden bringer også glæde i Skælskør, hvor den fremadrettet skal gøre Græskarfestival endnu bedre.
– I første omgang er det rart at få bekræftet, at vores målgruppe er rigtig. Det betyder, at vi kan bruge data i markedsføringen næste år, så den bliver skarpere, fortæller Mette Kimer og fortsætter:
– I 2023 kan vi også bruge data kommercielt overfor sponsorer, så vi kan samle flere midler til at udvikle festivalen.

Populære events og annoncer

I det hele taget kan arrangørerne glæde sig over, at den virkelig har fanget potentielle gæsters interesse.
Det betyder blandt andet, at annoncerne på sociale medier fik 9.000 klik, ligesom stort set alle 1.000 billetter til festivalens forskellige events og busture var udsolgte.
Samtidig har Skælskør nydt godt af de besøgende, hvor 48 procent har spist på et spisested i byen, mens 47 procent har handlet i et supermarked i forbindelse med besøget.
– Det viser jo, at de rigtige events, der er forankret lokalt, virkelig har en afsmittende effekt på lokalområdet, fastslår Morten Jensen.
Netop derfor er Destination Sjælland med til at understøtte og sparre med lokale aktører, der står bag spændende events i lokalområdet, hvor destinationsselskabet også tidligere har hjulpet Keramikfestival og julemarkedet på Kragerup Gods med lignende undersøgelser.
– Vores løbende samarbejder og kontakt med aktører i Destination Sjælland gør, at vi hele tiden bliver klogere på vores gæster og dermed kan udvikle området og aktiviteterne, så vi kan tiltrække endnu flere gæster, slutter Morten Jensen.

Relevante links

Find billeder og pressemateriale fra Destination Sjælland på desj.dk/presse

Kontaktoplysninger

For yderligere informationer og kommentarer kontakt:

Morten Jensen
Direktør i Destination Sjælland
Tlf. 61 27 60 97

Mette Kimer
Formand for Græskarfestival
Tlf. 22 82 97 00

Martin W. Crone Hansen
Kommunikationsansvarlig i Destination Sjælland
Tlf. 24 25 71 72

HOLD DIG OPDATERET MED VORES NYHEDSBREV
Dette felt er påkrævet