Den travlhed skulle gerne fortsætte, derfor glæder direktøren i Destination Sjælland, Jens Müller, sig over, at man netop har fået tilsagn om halvanden million kroner i støtte fra Danmarks Erhvervsfremmebestyrelse til det nye projekt ’Nye tider, nye oplevelser – på tværs af aktører’.
– Projektet skal skabe nye forretningsmodeller, hvor de største aktører i Destination Sjælland går forrest for at skabe nye oplevelsessammenhænge, forklarer Jens Müller og uddyber:
– De skal dels styrke deres egen forretning, men også det tværgående samarbejde mellem aktørerne, som er tilpasset de nye rejse- og adfærdsmønstre, vi ser efter coronakrisen.
Skaber værdi for destinationen
Der er tale om et projekt til i alt tre millioner kroner.
Sammen med de 1,5 millioner kroner fra Danmarks Erhvervsfremmebestyrelse byder Destination Sjælland blandt meget andet ind med viden og sparring til udvikling af nye forretningsmodeller, der skal skabe værdi for destinationen og aktørerne.
– Vi skal blandt andet have lavet en dataopsamling, der kan kortlægge landliggernes brug af feriehusene, fordi vi ved, der er et potentiale for udvikling og øgning af besøgene, fortæller direktøren.
Ligeledes vil Destination Sjælland sammen med aktørerne blandt andet arbejde med nye aktiviteter omkring Istidsruten og et oplevelseskort, ligesom man vil forsøge at lave samarbejde med danske rejsearrangører.
– I stedet for at køre gæsterne i bus til Tyskland eller Østrig, så er det lige så oplagt at køre dem til Destination Sjælland, hvor en masse unikke oplevelser venter, fastslår direktøren.
Store aktører har nikket
Projektet løber som udgangspunkt i to år, og Destination Sjælland har allerede fået et bekræftende nik fra flere af destinationens største aktører.
Det drejer sig blandt andet om Naturpark Åmosen, Geopark Odsherred, Vikingeborgen Trelleborg, Sommerland Sjælland, Observatoriet i Brorfelde og Museum Vestsjælland.
– Det er dog langt fra det fulde hold af aktører. Der er tale om et åbent tilbud, hvor vi håber, at mange flere aktører vil deltage og byde ind, så vi bringer hele destinationen i spil med sammenhængende oplevelser på tværs af både geografi og brancher, slutter Jens Müller.
Puljen for lokale og tværgående turismeprojekter var på i alt 38,3 millioner kroner. Destination Sjælland søgte om – og fik bevilget – 1.474.300,00 kroner.
For yderligere informationer og kommentarer kontakt direktør i Destination Sjælland Jens Müller på tlf. 28 19 90 11 eller jens@desj.dk