Om få dage går det igen løs med Kunst og Kirker i Slagelse Provsti, hvor der er åbningsceremoni fredag den 12. november i Skt. Mikkels Kirke, mens selve udstillingen i de 15 deltagende kirker foregår lørdag og søndag.

– Vi forsøger hvert år at skabe nogle nye tiltag, så udstillingen ikke kommer til at stå i stampe. Det kan være nye kunstnere, kirker eller åbningsceremoni, forklarer Per Thuesen, der er formand i foreningen Kunst og Kirker, og fortsætter:
– Som nyskabelse i forbindelse med åbningsceremoni, hvor der er gratis adgang, har vi været så heldige, at vi har fået en lokal og meget dygtig sangerinde med band til at give en lille koncert.

Kroatisk sangstjerne underholder
Det er Antonia Barisic Kasch, der sørger for den musikalske oplevelse ved åbningen.
Hun er oprindeligt fra Kroatien, men bor i dag i Skælskør sammen med sin mand og børn.
– Jeg kom til Danmark i 2014 og skulle spille på Oslobåden. I den forbindelse mødte jeg min mand, derfor flyttede jeg til Danmark i 2017, fortæller hun.
Inden da havde hun dog skabt sig et stort navn i Kroatien, hvor hun deltog i talentshowet ’Supertalent’ og efterfølgende var med i flere musicals.
– Jeg har været nomineret to gange ved det kroatiske svar på Oscar-uddelingen – Drama Award Show, lyder det fra sangerinden.

Kirken er bedste spillested
Koncerten i Skt. Mikkels Kirke er den første i en dansk kirke, men tidligere har Antonia Barisic Kasch ofte spillet i de imponerende kirkelige rum.
– Jeg startede min karriere med at synge i kirker sammen med min bror, hvor vi blandt andet spillede til bryllupper og koncerter, fortæller hun og uddyber:
– Det er mit favoritsted at spille, og jeg glæder mig til at gøre det for første gang i Danmark. Hele historien og den enorme sjæl, der er i en kirke. Den kan du ikke finde andre steder, og så er akustikken er helt unik.

Inspiration fra Holland
Kunst og Kirker er inspireret af ”Kunstmaand Ameland”, hvor en lille hollandske ø danner rammen om en månedlang kunstbegivenhed med flere tusinde besøgende.
Det er foreningen Kunst og Kirker samt de lokale menighedsråd, der i fællesskab står bag den danske udgave.
Selve udstillingen i de 15 deltagende kirker foregår i weekenden 13.-14. november kl. 10.00-16.00. De udstillende kunstnere vil begge dage være til stede i de aktuelle kirker, og deres værker vil være til salg. Ligesom besøgende under udstillingen kan stemme på kunstnere og dermed medvirke til at kåre årets billed- og skulpturkunstner.
I nogle kirker vil der ud over den udstillede kunst også være mulighed for at høre sang og musik. I et antal kirker vil der om søndagen ligeledes være gudstjeneste.

Hjemmeside

Se mere på kunstogkirker.dk

For yderligere informationer og kommentarer kontakt formand for Kunst og Kirker Per Thuesen på tlf. 20 43 21 22 eller thuesport@gmail.com