Alt var klappet og klart til Kunst og Kirker sidste år, hvor 15 kirker og menighedsråd i Slagelse Provsti stod klar til at tage imod de 30 deltagende kunstnere.
Få dage før åbningsceremonien måtte alt dog aflyses på grund af Covid 19-situationen i lokalområdet. Ikke desto mindre er foreningen klar til 2021-udgaven, selv om der stadig har været udfordringer.

– Planlægning var i begyndelsen besværliggjort af Covid-19, fordi vi ikke kunne mødes fysisk. Vi havde første arbejdsgruppe møde i maj, det ligger normalt i januar, forklarer Per Thuesen, formand for Kunst og Kirker, og fortsætter:
– Ligesom der kom personudskiftning på grund af menighedsrådsvalget, hvor vi godt kunne mærke, at der var kommet nye folk til.

Genvalg til kunstnere

Trods lidt udfordringer og indkørslen af nye frivillige kom Kunst og Kirker 2021 på plads og løber af stablen i november med åbningsceremoni i Sct. Mikkels Kirke i Slagelse fredag den 12. november.
– I 2020 havde vi kun danske kunstnere på programmet på grund af pandemien. Sådan bliver det også i år, hvor der er genvalg til 26 kunstnere, der fik deres udstilling aflyst sidste år, samt fire nye ansigter, fortæller formanden og uddyber:
– Alle kunstnere fra sidste år er blevet spurgt igen, og størstedelen har heldigvis takket ja til et nyt forsøg. De kunstnere, der er inviteret, er alle kunstnere, der ikke er hjemmehørende i Slagelse Kommunes område.
Dermed er 15 lokale kirker og 30 udstillende kunstnere klar til Kunst og Kirker 2021.

Inspiration fra Holland

Kunst og Kirker er inspireret af ”Kunstmaand Ameland”, hvor en lille hollandske ø danner rammen om en månedlang kunstbegivenhed med flere tusinde besøgende.
Det er foreningen Kunst og Kirker samt de lokale menighedsråd, der i fællesskab står bag den danske udgave.
Selve udstillingen i de 15 deltagende kirker foregår i weekenden 13.-14. november kl. 10.00-16.00. De udstillende kunstnere vil begge dage være til stede i de aktuelle kirker, og deres værker vil være til salg. Ligesom besøgende under udstillingen kan stemme på kunstnere og dermed medvirke til at kåre årets billed- og skulpturkunstner.
I nogle kirker vil der ud over den udstillede kunst også være mulighed for at høre sang og musik. I et antal kirker vil der om søndagen ligeledes være gudstjeneste.

For yderligere informationer og kommentarer kontakt formand for Kunst og Kirker Per Thuesen på tlf. 20 43 21 22 eller thuesport@gmail.com

Se mere på kunstogkirker.dk