En tidligere pladesmed med stort hjerte for unge i uddannelse, der møder bump på vejen. En ildsjæl med hang til fællesskaber og bekæmpelse af madspild, eller forkvinden der hvert år sørger for at ældre får vind i håret og gode oplevelser.
Finalisterne til Årets Hjælperytter 2022 i Destination Sjælland er fundet.

– Vi har fået rigtigt mange gode bud på passionerede ildsjæle og lokale solstråler, der gør hverdagen lidt lettere og bedre for deres omgivelser, fortæller Morten Jensen, der er direktør i Destination Sjælland, og uddyber:
– Der har været alt fra en it-supporter på en skole over passionerede foreningsmennesker til en forening med fokus på at skaffe flere frivillige. Det har været en kæmpe fornøjelse at læse de mange indstillinger og blive bekræftet i, at Destination Sjælland virkelig er et sted, hvor vi hjælper til og hjælper hinanden.

Afstemningen er i gang

Blandt de indstillede er valget faldet på Jytte Knuth fra Vemmelev, der er formand i foreningen Cykling Uden Alder, der hvert år står bag 400 cykelture for ældre mennesker.
Næste finalist er Rikke Klindt fra Jyderup, der blandt andet har været initiativtager til byens madoase og en fælles juleaften i Jyderuphallen.
Sidste finalist er 75-årige Leif S. Petersen fra Slagelse, der i en årrække har støttet og hjulpet unge mekanikere på ZBC i Slagelse, når der er bump på vejen gennem uddannelsen.
Afstemningen om titlen som Årets Hjælperytter 2022 er i gang på hertil.dk, hvor man også kan læse de fulde indstillingstekster. Afstemningen løber frem til og med fredag den 31. marts.

Her hjælper vi til

Kåringen af Årets Hjælperytter i Destination Sjælland er en del af indsatsen ”Her hjælper vi til”, som destinationsselskabet lancerede i forbindelse med sidste års Tour de France-besøg i Danmark.
– Vi vil gerne gøre det til en tradition at hylde det, vi kan i Destination Sjælland. Vi er Danmarks ypperste hjælperytter i ordets bedste forstand. Her hjælper vi til – her hjælper vi hinanden og vores gæster, forklarer Morten Jensen.
Sidste år blev Tina Sonne, der er ergoterapeut på Stillinge Skole ved Slagelse, kåret til Årets Hjælperytter 2021 for sit store arbejde med skolens børn.
– Tina hjælper børnene. Det hjælper familierne, og dermed hjælper det også lokalsamfundet. Der er så mange historier, hvor Tina pludselig dukker op og har hjulpet børn og familier, fortalte Pernille Nielsen, der havde nomineret Tina Sonne.
Destination Sjælland håber, at fejringen af Årets Hjælperytter kan øge den lokale stolthed og bringe suset fra den fantastiske dag med Tour de France tilbage for en stund.

Finalisterne til Årets Hjælperytter 2022
  • Jytte Knuth, Vemmelev
  • Rikke Klindt, Jyderup
  • Leif S. Petersen, Slagelse